Magyar Formatervezési Díj 2007. kiállítás megnyitó

Sopron, Festő-terem, 2007. november 8.

Tisztelt kiállítást látogató, művészetszerető Közönség, kedves jelenlévő Alkotók, Vendégeink, Hölgyeim és Uraim!

Tisztelettel és nagy szeretettel köszöntöm Önöket itt Sopronban, a Festőteremben, a Magyar Formatervezési Díj 2007. évi kiállításának megnyitóján. Kettős minőségemben teszem mindezt: egyrészt a Magyar Formatervezési Tanács tagjaként, s adom át egyszersmind dr. Bendzsel Miklós elnök úr üdvözletét, másodsorban pedig a Nyugat-Magyarországi Egyetem rektoraként, hiszen ebben a minőségemben vagyok a tanács tagja.

 

Tisztelt Vendégeink!

Önök ma egy egyedülálló eseménynek a szereplői, hiszen a Magyar Formatervezési Díj 28 éves történetében a mai alkalom az első, amikor a nyertesek, a díjazottak és a kiemelt pályázók kollekciója elhagyta az Iparművészeti Múzeumot, s elérhetővé vált a fővároson kívül is.

 

Hogy miért lehet ez így? Egyszerű a válasz! Mert a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem mellett, a Nyugat-Magyarországi Egyetemet, annak is az Alkalmazott Művészeti Intézetét tekinthetjük a magyar formatervezés, a magyar design másik fellegvárának. Az alig több mint egy évtizede alapított intézet oktatása, tanárainak és hallgatóinak teljesítménye, művész-hallgatóink pályázati aktivitása, végzett művészeink helytállása a rögös terepnek számító szabad művészeti piacon, mind-mind az elismerés forrásai - határainkon belül és kívül egyaránt.

 

A Magyar Formatervezési Tanács 2007-ben is négy kategóriában - termék, vizuális kommunikáció, terv és diák kategóriában - írta ki a pályázatot, amelyre 222 pályamunka érkezett. A kategóriánkénti megoszlása ennek rendre 53, 39, 57 és 73. Különösen fontosnak tartom a 73 diákmunkát - köztük hallgatóink munkáit - hiszen azok számomra a hallgatók nagyfokú elkötelezettségét, érett gondolkodását, tehetségét igazolják. A többi kategóriában pályázók életkorának ismeretében kijelenthetjük, hogy az idei pályázati fordulóban minden idők legfiatalabb csapata vett részt. Már-már hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy elkezdődött a generációváltás a magyar design-ban. Ha ez nincs is teljesen így, akkor is örömteli az új szellem-, a fiatalos lélek és lendület megjelenése, s annak térhódítása.

 

A termék kategóriában négy díjat szavazott meg és osztott ki a zsűri: Drescher Edina: "Lakkah" egyszerre fiatalos és konvencionális szövetcsaládja-, a Szövetség '39: "Homo lumens" fantasztikus hatású dinamikus üveghomlokzata-, Koós Pál: "Etalon essence hangfala" - és minő öröm - Pálos Andrea és Rakonczai Gábor: "Óceáni evezős hajója" nyerte el a szakmai zsűri tetszését.

A diákmunka kategóriában Magony Zsuzsanna "Arkadia táskakabátok" c. pályamunkája nyert díjat.

A vizuális kommunikáció kategóriában Kiss Zsombor és Balás Benedek "Lánchíd 19. Design Hotel teljes vizuális arculata" c. munkája nyert Magyar Formatervezési Díjat.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium különdíját, a vizuális kommunikáció kategóriában induló Kaszta Mónika "Vass cipő arculata" nyerte.

Az Oktatási és Kulturális Minisztérium Kulturális Szakállamtitkárságának különdíját a diák kategóriában pályázó Wittinger Csaba "Bmw tanulmányautója" nyerte.

Az Oktatási és Kulturális Minisztérium Felsőoktatási Szakállamtitkárságának különdíját a diák kategóriában induló Sümegi Éva, Darvas Réka, Nagy Richárd, Deák László és Szmolka Zoltán alkotta team "Fiatalok a véradásért" című pályamunkája nyerte.

A Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal különdíját Nyitrai Zoltán és Bendzsel Tamás "Nanospect/ct kisállat vizsgáló képalkotó rendszere"; a Magyar Formatervezési Tanács különdíját ugyancsak a diák kategóriában szereplő Szilasi Gábor "Tripon jégvitorlás" című műve nyerte.

 

A kiállításon szereplő 42 nem díjazott alkotás a magyar design hagyományainkban rejlő erejét, kreativitást, sziporkázó szellemességet, praktikusságot, használhatóságot mutat. Így valósul meg a tartalom és a forma harmóniája.

A design esztétikai funkciója sem önmagáért van, felhív, megragad, elgondolkodtat és örömmel hatja át a használatot.

A pályamunkák az idén megmutatták - idézve Bendzsel Miklós budapesti megnyitóbeszédét - hogyan költözhet be a luxus az életünkbe, innovatív ötletek és kreatív kivitelezés révén.

 

A genius loci, a hely szelleme kötelez arra, hogy felhívjam a figyelmet Alkalmazott Művészeti Intézetünk hallgatóinak pályaműveire. A végzett hallgatók itt, ebben a kiállítóteremben védték meg diplomamunkájukat, s állították ki közszemlére első jelentősebb produktumaikat, míg a fiatalabb hallgatók számára ez a kiállítás debütálás. A diplomavédésükön már tapasztaltan fognak forogni e falak között. Hogy kik is ők?

Pósa Viktor (Re-cyclers project arculata); Pucsek Viktor & Gonda Alexandra (Vita Juice Bár arculata); Bogáti Gergő (Ételhordó); Koós Daniella (Kattia étkezőbútor család); Szigeti Adrienn (Magyar méz promóciója).

 

Tisztelt Közönségünk!

Ez a kiállítás is, mint annak minden tárgya, Önöknek, mindnyájunknak készült. Minden iparművész álma, hogy tervei, termékei ott legyenek környezetünkben, szebbé, nemesebbé, élhetőbbé, lakhatóbbá, olykor elviselhetőbbé tegyék mindennapjainkat, életünket.

Kiállító művészeink alkotásai betöltik ebbéli hivatásukat! Büszke vagyok arra, hogy tanítványaink erősítik azt a színvonalas mezőnyt, amelyet Európához mérhetünk.

Jó kezekbe kerül a magyar design jövője!

 

Prof. Dr. Faragó Sándor, a NYME rektora